måndag 10 augusti 2009

Är barndopet bibliskt?

Detta är en dialog som utspelar sig mellan en kvinna, tillhörande syrisk ortodoxa kyrkan och en pastor som tillhör en frikyrklig inriktning (protestant).

Ann: Hej, hur mår du? Kom in och sätt dig.

Pastor: Jag mår bra, genom Jesu välsignelser.


Ann: Hur går ditt arbete som pastor?


Pastor: Allting går bra med Guds nåd. Jag har kommit för att fråga dig om du ska döpa dig och ta
emot Heliga Anden för att bli frälst.

Ann: Jag är redan döpt, sen lång tid tillbaks.


Pastor: Det du pratar om var barndop. Det är inte tillräckligt. Guds söner måste tro, döpas och sen ta emot Heliga Anden. Detta är dopet som Bibeln talar om.


Ann: Ok, jag förstår. Låt mig förklara. Kyrkan undervisar om att alla medlemmar ska döpas och uppfyllas av Heliga Anden. Vi tror på detta och praktiserar det i kyrkan.


Pastor: Vad ni har i er kyrka är barndop. Detta är inte enligt Bibeln. Troende ska tro och sedan döpas, inte tvärtom. Frälsning är endast för dessa människor. Därför borde du tro, döpas och bli frälst.


Ann: Bibeln säger inte att barn inte borde döpas eller att bara vuxna personer kan ta del utav dopet. Hur kan du då påstå att barndopet saknar bibliskt stöd?


Pastor: Ja, jag kan bevisa det. Läs Markus 16:16; "Den som tror och blir döpt ska bli räddad". Detta är Guds ord. Vi, Guds söner lever enligt Guds ord och inget annat.


Ann: Käre pastor, detta är den enda bibelvers som citeras av personer som är emot barndopet. Dessa verser från Mark 16:9-16 finns inte med i de tidigaste handskrifterna och lades till av någon senare. I Bibeln står att de har lagts till inom parentes. Ta vilken Bibel du vill, så ditt argument mot barndop håller inte.


Pastor: Ja, jag ser att du har rätt. Det står faktiskt så i Bibeln.


Ann: Ja, i den här Bibeln står det i bibelnoterna att dessa verser har lagt till. Låt oss läsa i Matt 28:19-20; "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er". Här kan vi läsa att det först talas om att man ska döpa och sedan lära ut tron. Alltså inte tro först och sen döpas, som du menar.


Pastor: Så du säger att vuxendop är fel?


Ann: Nej, den heliga kyrkan har både barndop och vuxendop. Vuxendopet är för de vuxna som vill gå med i kyrkan. Barndopet är för de barn som växer upp av troende föräldrar i kyrkan.


Pastor: Jag vill ha bevis från Bibeln om allt det du säger.


Ann: Du måste förstå att tron och praktiken i kyrkan inte kommer ses exakt som i Bibeln. Även Bibeln är inte skriven som en auktoriserad guide för det syftet. Detta kan bevisas genom dessa bibelverser;


- Stå alltså fasta, bröder, och håll er till de läror som vi har fört vidare till er, muntligen eller i brev. (2 Thess. 2:15)


- Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er. (Filipperbrevet 4:9)


- Ty vi har del i Kristus om vi ända till slutet orubbligt håller oss till samma grundval som i början. (Hebreerbrevet 3:14)


- Det du har hört av mig i många vittnens närvaro, det skall du anförtro åt pålitliga människor som kan lära ut det i sin tur. (2 Tim 2:2)


Pastor: Det håller jag med om. Men tycker du inte att allt det vi gör ska ha biblisk grund?


Ann: Innan vi går vidare så behöver vi förstå en del saker. Vi diskuterade detta förrut, men bara som påminnelse:


Kyrkan är Jesu kropp. (Kol 1:24)


Den Levande Gudens kyrka är stöttepelaren och grunden av sanningen. (1 Tim 3:15)
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. (Matt 18:17).


Pastor: Allt det tror jag också på. Men hur stöder dessa bibelverser praktiserandet av barndopet?


Ann: Du tror att dopets frukter är frälsning och evigt liv och att man blir Guds söner genom dopet. Du tror också att barn inte kan ta emot välsignelse eftersom dem inte har vishet eller tro. Därför är det meningslöst och inte till någon nytta som man döper barn.


Pastor: Precis, barn har ingen kunskap och kan inte acceptera Jesus som frälsare eftersom dem är barn. Så när dem befinner sig i denna situation, hur ska då menigslöst handlande kunna frälsa dem? Åtminstone ska dem människor som döps förstå vad dem gör! Tycker du inte det är meningslöst annars?


Ann: Barnen kanske inte kan tala eller har vishet/kunskap som gör att dem har möjlighet att förstå tron. Men dem kan änddå mottaga Guds gåvor. Det finns bevis för detta i Bibeln. Om barn kan ta emot gåvor från Gud, borde dem också kunna ta emot dopets gåvor.


Pastor: Jag säger att barn inte har förmågan att ta emot gåvor från Gud. Och därför är det inte rätt att döpa dem.


Ann: Låt oss se vad evangelierna säger. Jesus Kristus välsignade barnen. Om barnen inte hade kunnat ta emot välsignelse så skulle inte Herren ha välsignat dem. Tror du inte det?


Pastor: Jag talar inte bara om välsignelser. Vi tar emot gåvorna från den Heliga Anden. Och det finns inga bevis om att barn skulle få detta i Bibeln.


Ann: Ok. Läs i Galaterbrevet, kap 1:15; "Men han (Gud) som utsåg mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd". Denna vers säger oss att Gud välsignar, inte bara från barndomen, utan att Gud t.om välsigna när barnet finns i livmodern. Det betyder att man även från födseln kan ta emot Guds välsignelse.


Pastor: Oh, du förstår inte. Jag talar om att barn inte kan ta emot Heliga Anden och dess välsignelser.


Ann: Ja, jag förstår. Läs Jeremia 1:5 ; "Innan jag (Gud) formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag". Här har Gud välsignat Jeremia i livmodern. Läs Jesaja 49:1; "Herren kallade mig redan i moderlivet, han nämnde mig vid namn redan i min mors sköte". Så om ett barn kan bli välsignad och ta emot Heliga Anden i livmodern, hur kan då denna förmåga försvinna när barnet blivit fött? Det är så klart och tydligt här, så hur kommer det sig att du tvivlar?


Pastor: Det är inte tillräckligt. Bevisa att ett barn kan ta emot Heliga Anden.


Ann: Tror du att Gud och den Heliga Anden är separerade. Dem är ett och hör ihop! Hur som helst, läs Luk 1:15 ; (Detta är en ängel som talar till Sakaria gällande födseln av Johannes Döparen.) "Ty han skall bli stor inför Herren; vin och starka drycker skall han aldrig dricka, han skall uppfyllas av helig ande redan i moderlivet".


Ann: Vad tror du nu? Accepterar du att barn kan ta emot Heliga Anden?


Pastor: (TYSTNAD)


Ann: Du behöver inte svara omdelbart, du kan tänka över det hela.


Pastor: Jag förstår inte hur man kan bli frälst genom andra människors tro!


Ann: Det är möjligt. Här finns fler exempel från Bibeln;


Mark 2:5 När Jesus såg deras tro sade han till den lame: "Mitt barn, dina synder är förlåtna."


Apg 2:39 "Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren, vår Gud, vill kalla."


Matt 8:5-13 Genom officerens tro, blev hans tjänare botad.Matt 17:15-21 En fallandesjuk pojke genom hans faders tro.


Pastor: (TYSTNAD)


Ann: Får jag fråga dig varför du tror omskärelsen gavs till israeliterna?


Pastor: Som en symbol för deras förbund med Gud.


Ann: Befallde Gud att dem skulle omskäras på just 8:e dagen?


Pastor: Ja, prisa Herren.


Ann: Skulle du kunna läsa 1 Korinthierbrevet 10:2 för mig;


Pastor: "Alla blev de döpta i molnet och i havet till gemenskap med Mose".


Ann: Var dopet som nämns en symbolisk bild av det kristna dopet? Och fanns det barn med i den gruppen?


Pastor: Ja, barnen blev också döpta.


Ann: Käre pastor, nu hoppas jag att du har förstått att ålder och kunskap inte spelar någon roll för att man ska kunna ingå i ett avtal/förbund med Gud. Om barnen också "döptes" i Röda Havet, då kan vi räkna med att barn även ska döpas. Förstår du detta?


Pastor: Ja, jag håller med dig. Men hur ska jag veta om det förekom barndop i den tidiga kyrkan?


Ann: Skrevs breven till medlemmar i kyrkan eller hedningarna?


Pastor: Apostlarna har skrivit breven till medlemmar i kyrkan och inte till hedningar.


Ann: Ok, i så fall. Titta här då:


Ni kvinnor, underordna er era män, som det anstår kristna. (Kol 3:18)


Jag skriver till er, mina barn: ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull. (1 Joh 2:12)


Ni barn, lyd era föräldrar för Herrens skull, det är er skyldighet. (Efesierbrevet. 6:1)


Ann: Alla dessa verser ur Bibeln visar att barnen också var medlemmar i kyrkan.


Pastor: Ja.


Ann: Eftersom du går med på att även barnen var medlemmar i kyrkan borde du också tro på att även barnen ska döpas.


Pastor: Hmm, nej, det där är inte tillräckligt. Det där låter bara logiskt. Jag vill ha starkare bevis.


Ann: Varför motbevisar du det hela? Att vara intelligent och ha förmåga att tänka är inte något dåligt. Du höll med om att breven skrevs till medlemmar i kyrkan och att de var riktade åt barnen också. Då kan vi räkna med att barnen blev döpta, eftersom det bara var dem döpta som var medlemmar i kyrkan. Titta på följande verser;


1 Kor 1:2 Paulus beskriver kyrkan i Korintierna som helgad i Jesus Kristus. Efesierbrevet 1:1 Paulus kallar de troende i den kyrkan för heliga, kallade att vara heliga.


Ann: På samma sätt som troende är kallade att vara heliga i Filliperbrevet 1:1, Koloseerbrevet 1:2, Korinthierbrevet 2:1. När det står ordet heliga i texten så syftar det endast på dem som är döpta. Håll detta i minnet, medan du läser 1 Kor. 7:14; "Ty mannen som inte tror har helgats genom sin hustru, och hustrun som inte tror har helgats genom sin troende man. Annars vore era barn orena, inte heliga som nu".


Med andra ord, eftersom föräldrarna är döpta och har blivit helgade, så är ni också deras barn döpta och heliga. Detta säger Bibeln, det handlar inte om logik.


Pastor: Jag skulle vilja veta mer om detta i Bibeln.


Ann: Det finns vissa praktiska saker som kyrkan följer och som inte finns skrivna ordagrant i Bibeln. Men detta är något som kyrkan har följt från apostlarnas tid, och det finns bevis för detta i Bibeln. Ett av bevisen för barndop är att de olika breven som skrevs till kyrkan även var riktade till barnen.


Ann: Ursäkta, men vad skulle du vilja ha att dricka? Te/Kaffe/Cola?


Pastor: Cola tack... (Ann hämtar drinken)


Pastor: Några mer bevis för att barn döptes?


Ann: Bibeln nämner många familjer som blev döpta;


- Fångvaktaren döptes med hela sin familj. (Apg 16:33,34)
- Lydia och alla i hennes hus blev döpta. (Apg 16:14,15)
- Stefanas och hans familj döptes.(1 Kor. 1:16)
- Synagogföreståndaren Crispus och hela hans familj döptes. (Apg 18:8)
- Hälsa Apelles, denne pålitlige kristne. Hälsa alla hos Aristoboulos. (Rom. 16:10)
- Hälsa Prisca och Aquila, mina medarbetare i Kristus Jesus.(Rom 16:3)


Ann: Eftersom det står att hela familjer blev döpta så kan man inte utesluta att även barn fanns med i dessa familjer. Det grekiska ordet som används för att representera en familj, används även för att beskriva en familj som innehåller barn.


Pastor: Vi kan inte vara säkra på att dessa familjer hade barn. Dem kanske inte hade det.


Ann: Det stämmer. Men varför vill du inte tro på att någon av familjerna hade barn?


Pastor: Om du bevisar att Bibeln räknar med barn när ordet familj används, då går jag med på det du säger.


Ann: Så du menar att om jag bevisar att familjen i Bibeln även innehåller barn, tror du då på att dessa familjer hade barn och att de också döptes?


Pastor: (Tystnad) Ja, då kommer jag tro på det!


Ann: Som kristen borde vi tala, tänka och handla sanningsfullt. Att acceptera sanningen är att följa den kristna vägen.


Ann: Låt mig läsa i 1 Moseboken 45:18,19 :


"Farao uppmanade Josef att säga till sina bröder: "Så här skall ni göra: lasta era djur och far hem till Kanaan och hämta er far och era familjer och kom sedan till mig; Ta med er vagnar från Egypten för era barn och kvinnor, och hämta er far och kom".


Och i 1 Moseboken 45:10:11 står det ;
Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger....Där skall jag sörja för dig, varken du eller din familj eller någon av dem som tillhör dig".


Pastor: Så du tycker att vuxendop är fel?


Ann: Varför sa Jesus att alla måste döpas?


Pastor: Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.


Ann: Vilket betyder?


Pastor: Om man inte är född av vatten och ande kommer man inte in i Guds rike.


Ann: Låt mig fråga dig en sak som inte har med detta ämne att göra. Hur mår din familj?


Pastor: Dem mår bra genom Guds välsignelser.


Ann: Hur gammal är ditt yngsta barn?


Pastor: Han är 15 år.


Ann: Bra. Har han blivit döpt än?


Pastor: Nej, inte än. Han lär sig Herrens ord. Han kommer troligtvis att döpa sig inom dem 2-3 närmsta åren.


Ann: Pastor, om din älskade son skulle dö idag, kommer han att komma in i Guds rike?


Pastor: Ja, för frälsning är en gåva från Gud.


Ann: Men du sa ju nyss till mig att om man inte blir döpt av vatten och ande så blir man inte frälst. Nu säger du att frälsning är en gåva från Gud. Du motsäger dig själv och säger tvärtemot det som Jesus sa.


Pastor: Det är inte rättvist. Du är för listig. Som Guds söner svarar vi inte på sådana listiga frågor.


Ann: Listig? Jag? Du säger två saker som ligger i konflikt med varandra. Först säger du att dop i vatten och ande behövs för frälsning. Sedan säger du att det inte behövs för frälsning. I Mark 10:14 står det; "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in." Jesus sa detta. Två saker är uppenbara i texten:


1) Jesus säger: Låt barnen komma till mig och hindra dem inte. Du säger; ´vi ska inte låta barnen komma till Jesus, vi ska förhindra dem.´


2) Jesus säger: Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in. Du säger: ´Barn accepterar inte Guds rike och därför kommer inte vi heller acceptera himmelriket som ett barn´.


Ann: Du predikar exakt motsatsen till det Jesus lärde. Jag frågar dig en gång till. Säg mig, om vi följer det Bibeln lär, skulle då din son bli räddad om han dog idag?


Pastor: (Tyst)


Ann: Jag vill inte sätta dig på plats. Jag vill att din son ska bli räddad, inte bara det. Jag vill att hela din familj ska bli frälsta. Det har alltid funnits barn i kyrkan, de finns i kyrkan idag och dem fanns också i den tidiga kyrkan. Om det inte skulle finnas barn i kyrkan så skulle kyrkan vara ofullkomlig.


Pastor: (Fortfarande tyst)


Ann: Ett barns födsel, sker det p.g.a barnens kännedom eller att dem är med på det hela?


Pastor: Självklart inte!


Ann: Eftersom dem föds utan vetskap eller instämmande så döper vi dem utan deras vetskap och kännedom. Att göra så, och göra dem medlemmar i kyrkan är föräldrarnas ansvar och skyldighet. Även om din son dör idag, skulle du inte vilja att han kom till himlen? Kan någon bli räddad utan dopet? "På motsvarande sätt räddas ni nu av vattnet i dopet". (1 Petr. 3:21). Därför måste vi även göra våra barn behöriga för Guds rike genom att döpa dem. För hedningarna som accepterar Jesus som frälsare och vill gå med i kyrkan måste vi erbjuda dem vuxendopet. Detta är vad Gud har befallt. Detta är därför som vi måste följa kyrkans regler, eftersom dem grundades av människor som hade lyssnat på apostlarna eller som lärde sig genom det som apostlarna praktiserade.


Pastor: Prisa Herren. Nu måste jag faktiskt gå, men tack så mycket! Vi hörs senare.


Källa: Översatt från engelska: http://www.stignatious.com/annseries/baptism.htm

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för den här texten!

    Jag kan faktiskt bara instämma. Jag och min make är med i en frikyrka, som accepterar barndop men som själva inte praktiserar det. Vi är även med i Svenska kyrkan som praktiserar barndop. Vi har valt att barndöpa båda våra barn. Vi tror att dopet är Guds gåva och ingen mänsklig prestation och att någonting händer i dopet. Både jag och min man är barndöpta. Jag blev kristen som vuxen, min man, G, är uppvuxen kristen. Jag tror att i o m att jag blev döpt, så släppte Han mig aldrig. Han ledde mig till Honom och till korset och det slutade med att jag nu är troende.

    Vi har många gånger sett hur Guds Ande verkar genom våra barn. Av vår dotter, Li, fem år han vi lärt oss väldigt mycket! Det är kraft i ett barns tro! Vi häpnas över vad Gud gör genom henne och över hennes totala förtröstan på hans ingripande. Själv är det väldigt lätt att hamna i fällan att vi ska prestera, eller vara så märkvärdiga för att Gud ska använda oss eller att vi ska förtjäna hans välsignelser. Li är på intet sätt perfekt. Hon är som barn är, ibland trotsig, ibland skrikig, ibland supersnäll och omtänksam. Men hon har en orubblig förtröstan på vår kärleksfulla Gud, på hans förlåtelse och på hans beskydd. Jag tror att vi borde bli mer som barn! Vi behöver inte göra allt så komplicerat. Vi lever i Guds nåd!

    Göran hälsar! Vi uppskattar din blogg och följer den!

    Guds välsignelse!
    Med kärlek
    helle

    SvaraRadera