måndag 10 augusti 2009

Simon Petrus

När Jesus strax före sin korsfästelse befinner sig i Getsemane så har han ett samtal med Simon Petrus och de övriga lärjungarna:

Markus 14:27 "Jesus sade till dem: "Ni skall alla komma på fall. Det står skrivet: Jag skall slå herden, och fåren skall skingras. Men när jag har uppstått, skall jag gå före er till Galileen." Då sade Petrus till honom: "Även om alla andra överger dig, skall jag inte göra det." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: Just denna natt, innan tuppen har galt två gånger, skall du tre gånger förneka mig." Men Petrus försäkrade ännu ivrigare: "Om jag än måste dö med dig skall jag aldrig förneka dig." Så sade även alla andra."

Men bara en liten stund senare så överger Petrus och alla andra lärjungarna Jesus och Petrus till och med förnekar att han över huvud taget känner Jesus.

Detta visar oss hur dumt det är att bygga våran relation till Jesus på känslor. Ena stunden kan vi vara eld och lågor och lova Jesus att gå till världens ände för att berätta om Guds rike, medans en timme senare vågar vi inte ens berätta om våran tro för våra vänner ens.

Att tro på Jesus är ett beslut man tar som bör vara väl genomtänkt och inte bygga på tillfälliga känslor. Man bör vara väl medveten om vilka svåra prövningar man kan hamna i och hur svårt det kan bli att stå upp för sin tro i olika situationer.

Som tur är så brukar Jesus återupprätta oss igen! Efter korsfästelsen får ju Petrus berätta för Jesus 3 gånger att han älskar Honom.

Men varje gång vi sviker Jesus så mister vi också en möjlighet:

Markus 15:21 "Simon från Cyrene, Alexanders och Rufus far, kom just in från landet. Honom tvingade de att bära Jesu kors."

När Jesus är på väg till sin korsfästelse, så orkar Han inte längre att bära sitt kors. Men att de fysiska påfrestningarna för Jesus skulle bli för mycket för Honom kom knappast som en överraskning för Gud.

Gud hade förberett en stor ära för någon; att få hjälpa Jesus bära korset!

Och att personen som får bära korset heter just Simon kommer som en smärtsam påminnelse till Simon Petrus att det borde ju ha varit Petrus som bar korset, han som hade lovat att aldrig överge Jesus!

Men istället för Simon Petrus var det alltså en annan Simon som fick bära korset!
Det positiva med detta är ju att om Jesu lärjungar överger Jesus, så har Gud fortfarande makt att genomföra sin plan även utan lärjungarna.

Det negativa med detta är ju att Petrus missade en ovärderlig ära och heder i och med att han inte var där han hade lovat att han skulle vara!
Källa:
Christian A Mölk
christian.emelkei.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar