lördag 15 augusti 2009

Islamiska skrifter = Jesus är Gud! - del 2

Gud sade om sig själv i Koranen:

"Säg: Ingen, som finnes i himlarna och på jorden, känner det fördolda utom Gud." (sura 27:65 eller 27:66 ö.a)

Han råder ock över nycklarna till det fördolda; ingen annan än han känner det.." (sura 6:59).

I den första av de två verserna påstår Koranen bortom all tvivel att endast Gud känner det fördolda och ingen annan. Den andra koranversen understryker att det faktum att bara Gud känner det fördolda och framtiden. Samtidigt läser vi i Koranen att Muhammed brukade förmana den som påstos att han hade förmågan att känna det fördolda.

"Säg: jag säger icke till eder: Hos mig finnas Guds skatter och icke heller: Jag känner det fördolda.." (sura 6:50).

Vid ett tillfälle sade Moath till Muhammed: "...om Allah vill och du vill". Muhammed avbröt honom med orden: "Hur kan göra mig jämställd med Allah? Ingen i himlen eller på jorden känner det fördolda utom Allah."

När vi kommer till Kristus så finner vi att alla restriktioner är borttagna, Han känner till det okända och kan göra sådant som inga människor kan. Koranen säger om Jesus:

"...och jag skall tala om för eder vad I skolen äta och vad i skolen lägga i förvar i edra hus..."
(sura 3:49 eller 3:43 ö.a).

Det är värt att notera att Kristus i denna vers talar i första person singularis. Det måste innebära att han talar med gudomlig auktoritet. Muhammed blev å andra sidan alltid tillsagd vad han skulle säga i Koranen, genom det ständigt återkommande imperativet "Qul" (säg). Men Kristus var unik eftersom han talade av sig själv, vilket måste innebära att han ägde dessa egenskaper i sig själv.

I boken "Begynnelsen och Änden" av Ibn Kathir, del 2 och s 86, läste jag en berättelse som fick mig att skämmas. Jag fann bevis utom alla tvivel att Kristus ägde övernaturlig kraft till att känna det fördolda. (Det är en lång berättelse och den som är intresserad kan själv slå upp berättelsen i hans bok).

2 kommentarer:

  1. Hej "orthodox believer" !

    Jag hittade din blog när jag googlade.

    Jag tror hemsidan www.netzarim.co.il är av intresse för dig och dina läsare. Den innehåller forskning om Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret och om hans undervisning. Det är väldigt viktig läsning!

    Ha en bra dag!
    mvh Anders Branderud

    SvaraRadera
  2. Hej, har du slutat att blogga? Din sida var jättebra, börja gärna igen i om du har slutat...

    SvaraRadera