måndag 10 augusti 2009

Mötet som förvandlade livet!

1992 kom Ferro till Sverige. Han flydde från ett Jugoslavien i diktator Milosevics våld. Där hade han tränats av den jugoslaviska armén. Hans självkänsla hade knäckts för att sedan byggas upp med ett syfte, att ta kål på fienden. Det här är hans personliga och annorlunda berättelse.

År 1992 kom vi som albanska flyktingar med en färja från Polen till Ystad. Nu fruktade jag att svenskarna skulle skicka tillbaka mig. Om det hände skulle jag bli upptäckt som krigsdesertör vilket skulle innebära minst tjugo års fängelse, men vi fick stanna. Snart hamnade jag och min kompis i Bollnäs i Hälsingland. Jag tyckte att det var kallt, men folk såg ut att ha det bra i Sverige. Där en dag träffade jag på ett gäng ungdomar som stod och sjöng. En ung tjej berättade för mig om Jesus. Det var mitt första möte med en människa som var en personlig kristen. Det var helt nytt för mig.

I och med kriget hade jag börjat söka mina muslimska rötter och hade slutat dricka och leva uteliv. Men trots det blev jag inte av med det djupa hatet inom mig. Kristendomen var inget för mig - i mitt hemland förknippades den med mord, knivar, våldtäkter och annat ont. Det jag nu mötte var något helt nytt så jag fortsatte att träffa dem. Så kom den dagen då jag kom med till en gudstjänst. Jag fattade inte mycket, men medan jag satt där började jag skaka. Jag tänkte att de hade gjort något häxeri med mig, för det hade jag med mig från barndomen att det kunde förekomma.

Innan gudstjänsten var slut gick jag rakt fram till pastorn och sa: ”Du, nu har jag skakat i en och en halv timme, nu får ni faktiskt fixa det här.”Pastorn la sin hand på mig och frågade om jag ville bli frälst (kristen). Jag svarade ”ja”, men tänkte att ni fattar inte vad ni begär, det vore att förneka hela min bakgrund. Vi bad en enkel bön om att Jesus skulle komma in i mitt hjärta.
Då var det som om ett starkt ljus kom emot mig. Jag föll till marken och sa, ”Du lever, Jesus, du är en verklighet!” Medan jag låg där upplevde jag hur jag tömdes på allt hat. Över mig sköljde en
stark känsla av frid. Jag blev frälst! Resten av historien är också spännande. Hur som helst så träffade jag min fru där, utbildade mig till pastor och arbetar idag i Hyllieparkskyrkan i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar