måndag 10 augusti 2009

Klä på er Guds rustning!

Hämta nu styrka hos Herren, av hans oerhörda kraft. Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa, utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna. Ta därför på er Guds rustning, så att ni kan göra motstånd på den onda dagen och stå upprätt efter att ha fullgjort allt. Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte och klä er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter villigheten att gå ut med budskapet om fred. Håll ständigt trons sköld framför er, med den skall ni få den Ondes alla brinnande pilar att slockna, och grip frälsningens hjälm och Andens svärd, som är Guds ord. Gör det under åkallan och bön och be i er ande varje stund (Efesierbrevet. 6:10-18).

Gud uppmanar oss alltså att ta på oss hela rustningen, inte enstaka delar av den, utan hela! I Romarbrevet står det så här:Natten går mot sitt slut och dagen är nära. Låt oss då lägga av oss mörkrets gärningar och ta på oss ljusets rustning. Låt oss leva värdigt, som det hör dagen till, inte med festande och drickande, inte med otukt och orgier, inte med strider och avund. Nej, ikläd er herren Jesus Kristus och ha inte så mycket omsorg om det jordiska att begären väcks. (Romarbrevet. 13:12-14) Det är alltså Jesus som är vår rustning! Vad representerar de olika delarna då?


Sanning (bälte): Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannesevangeliet. 14:6)



Rättfärdighet
(pansar): Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet. (1 Korinthierbrevet. 1:30)



Frid
(skor): Jag lämnar en gåva efter mig, och det är frid. Ni ska få av min frid, en frid som ingen här i världen kan ge er. Var därför inte oroliga och rädda. (Johannesevangeliet. 14:27)


Tro
(sköld): Låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att vinna den glädje som väntade honom uthärdade han korset utan att bry sig om skammen och sitter nu till höger om Guds tron. (Hebreerbrevet. 12:2)



Frälsning
(hjälm): Ty när han, för vilken och genom vilken allting är till, ville föra många söner till härlighet, måste han låta honom som leder dem till frälsningen bli fullkomnad genom lidande. (Hebreerbrevet. 2:10)



Guds ord
(svärd): I tidens början fanns redan Ordet. Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud…Och Ordet blev människa och levde bland oss här på jorden. Vi såg hans härlighet, den härlighet som den enda Sonen har fått av sin Far i himlen. Och genom Sonen har vi lärt känna Fadern och hans kärlek och förlåtelse. (Johannesevangeliet. 1:1,14).


Vi tar på vår rustning genom en enkel bekännelse i tro: ”Jesus, du är min rustning. Du är min frälsning. Du är mitt hopp. Du är min rättfärdighet. Du är min frid. Du är min sanning. Du är källan till min tro. Jag uppehålls av Ditt Ord. Du är själva livet för mig. Tack vare dig Jesus är jag fullständigt skyddad mot varje attack från djävulen. Du är min styrka. I dig är jag mer än en övervinnare. När vi tagit på vår rustning behöver vi behålla den på genom en daglig bekännelse i tro, då vi erkänner Jesus vara det varje del av rustningen representerar. Oavsett om vi är den svagaste eller den starkaste troende, bevaras vi på grund av Guds rustning – inte på grund av mänsklig prestation utan genom Guds kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar