måndag 10 augusti 2009

Förlåtelse

Brev till en dödsdömd man, skrivet av fadern till den man som fången hade mördat.
”Du blir antagligen förvånad över att just jag skriver till dig, men jag ber dig att du läser mitt brev i sin helhet och att du tar mina ord på allvar. Som far till den man vars liv du deltog i att utsläcka har jag något mycket viktigt att säga dig.
Jag förlåter dig. Av hela mitt hjärta förlåter jag dig. Detta kanske kan vara svårt för dig att tro på, men det är verkligen sant. Jag var närvarande vid rättegången när du erkände ditt brott, och jag förlät dig omedelbart. Jag kan bara hoppas att du tar emot min förlåtelse.
Jag är också glad att jag får vara den som kommer med de goda nyheterna till dig. Jag har nämligen samtalt med åklagaren och har kunnat visa att även om du är skyldig till brottet, så är åtalet mot dig ogiltigt. Din dödsdom har därför upphävts och du är från och med idag en fri man.
Detta är dock inte allt jag har att säga. Jag vill också ge dig ett erbjudande. Du förstår, jag hade bara ett barn. Men jag vill gärna dela mitt liv och mina rikedomar med någon. Därför undrar jag om du vill bli mitt adoptivbarn?
Jag kan förstå att detta verkar märkligt för dig – många i min omgivning har undrat om jag helt har förlorat förståndet. Men tro mig, jag har tänkt igenom detta mycket noggrant, och jag vet att det är värt det. Många har kallat mig en dåre för allt det jag är villig att göra för dig. Du trots allt en av dem som kostade min son livet. Men det jag gör, det gör jag av kärlek.

De allra varmaste hälsningar, GUD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar