måndag 10 augusti 2009

Vidskepelser - del 2

Bland vårt eget folk har det smugit sig in en rad vidskepelser som vi tror kan befria oss från ondskan eller otur. Hur många av oss har inte någon gång träffat på någon som tror sig kunna spå en persons framtid med resterna av det som blir kvar i kaffekoppen. Redan vid spädbarnsåldern är vi noga med att placera en blå kula jämte korset som alltså innebär att det "onda ögat" ska beskydda barnet från avundssjuka blickar osv. Den blåa ögat hittar vi i våra hem, på arbetsplatser och inne i våra bilar etc. Andra välkända vidskepelser som hittas i andra delar av världen och i andra kulturer kan t ex vara att:

- Ätpinnar som står rakt upp i en skål med ris förebådar död.

- Det för otur med sig att se en uggla i dagsljus.

- Ett ljus som slocknar under en ceremoni betyder att onda andar finns i närheten.

- Att man tappar ett paraply på golvet betyder att ett mord kommer att ske i huset

- Det för otur med sig att lägga en hatt på sängen. Ljudet av klockor driver bort demoner.

- Blåser man ut alla ljusen på en födelsedagstårta vid första försöket, får man en önskan uppfylld.

- När en kvast står lutad emot en säng, kan onda andar i kvasten sända en förbannelse över sängen.

- En svart katt som går över vägen betyder otur.

- Om man tappar en gaffel, betyder det att en man kommer på besök.

- En bild med elefanter eller en hästsko för tur med sig, om den är riktad över/mot en dörr.

- Murgröna som växer på huset skyddar mot olycka.

- En sönderslagen spegel betyder sju års olycka.

- Om man spiller peppar, kommer man att råka i gräl med sin bäste vän.

- Det betyder otur att gå under en stege.

- Om man spiller salt, drabbas man av otur såvida man inte kastar lite salt över vänstra axeln.

-Det betyder otur att låta skor bli liggande upp och ner.

- Om man låter en gungstol fortsätta att gunga när den är tom, lockas demoner att sätta sig i den.

- När någon dör måste man öppna fönstren för att släppa ut själen.

Bibeln varnar oss för att tro på sådant eftersom det för vår blick bort ifrån Herren. Det finns ingen starkare kraft än Jesu namn och korsets tecken som besegrade döden och djävulens makt.
Hur ska vi se på dessa vidskepelser som bygger på mänskliga traditioner och inte är instiftade av Gud. Är dessa förenliga med kristen tro? Hur kommer det sig att många fortfarande tror på vidskepelser i vårt samhälle? Men framförallt, säger Bibeln något om detta?

Paulus talar tydligt om detta som också var vanliga inslag under hans tid när han predikade evangeliet om Jesus Kristus:

Kolosserbrevet 2:8
"Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus".

Låt oss se vad Bibeln säger om spådom, drömtydningar och liknande inslag som blivit allt vanligare i vårt samhälle:

3 Moseboken 19:26
"Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning".

2 Kungaboken 17:17
"...de bedrev svartkonst och spådom och hängav sig åt det som var ont i Herrens ögon och väckte så hans vrede".

Vishetens bok 12:3/4

"Du hatade dem som förr bodde i ditt heliga land för deras avskyvärda gärningar: de bedrev trolldom och skändliga riter".

Galaterbrevet 5:19

"Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike".

Uppenbarelseboken 18:23
"Dina köpmän var jordens herrar, ty alla folk förfördes av din trolldom".

Nu när vi vet att Bibeln är emot dessa vidskepelser kan vi ställa oss frågan. Men vad ska då skydda oss från ondskan? Låt oss läsa vad Bibeln säger om Guds och korsets kraft:

2 Krönikerboken 20:6
"Herre, våra fäders Gud, det är du som är Gud i himlen och som råder över alla folkens riken. I din hand är kraft och styrka, och ingen kan stå emot dig".

Psaltaren 77:15

"Du är den Gud som gör under, du visade folken din kraft".

1 Korinthierbrevet 1:18
"Världens vishet och korsets dårskap. Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft".

1 Mackaberbrevet 3:19
"Det är inte antalet soldater som ger seger i strid, utan kraften kommer från himlen".

Uppenbarelseboken 12:10
"Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde".

Det finns en oerhörd kraft i Guds ord och korset som är det som beskyddar oss från ondskan i denna värld. Låt oss vända oss till Gud istället för dessa meningslösa vidskepelser som bara vilar på mänskliga traditioner och inte på Guds vishet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar