torsdag 13 augusti 2009

Islamiska skrifter = Jesus är Gud! - del 1

Jag började gå igenom böcker om tidig islamisk historia, biografier och kommentarer. Jag började söka efter material om Kristus för att se om han beskrevs med de karaktärsdrag som utmärkte Allah i Koranen. Jag gick till den erkända, auktoriserade litteraturen som: "Tolkningen av Ibn Kathir, "Islams historia" av Dhababi, "Begynnelsen och Änden" av Ibn Kathir, "Sekter och Samfund" av Sheristani, "Utlåtande om Skter och Kulter" av Ibn Hazm (även känd som Abi Muhammed), de heliga böckerna från för-islamisk tid och "Kristendom mellan Logik och Legend". Som ett resultat av min forskning i den islamiska litteraturen upptäckte jag några attribut som inte ens kristna tagit upp i sin litteratur:

När beteckningen ö.a anges innebär det att det är en översättning från arabiska.

1. Förmågan att skapa

Detta är Gud, eder Herre; det finns ingen Gud utom honom, alltings skapare.." (sura 6:102)

" Ty din Herre är förvisso skaparen, den Vetande. " (sura 15:86)

"...De, som I åkallen istället för Gud, skola förvisso aldrig kunna skapa en fluga, om de ock sloge sig tillsammans därom..." (sura 22:73 eller 22:72 ö.a).

"Men de , som de åkalla istället för Gud, skapa ingenting, utan de äro skapade." (sura 16:20).

"Är väl den, som skapar lik den, som icke skapar?" (sura 16:17).

Dessa är enbart några av de verser som säger att det enbart är Gud som har förmågan att skapa. När Gud ville särskilja sig själv från andra gudar lyfte han fram sin skaparförmåga, som överglänste alla andra gudars. Samtidigt står det tydligt i Koranen att Kristus skapade.

"..Jag skall skapa liksom en fågel åt eder av lera och blåsa i den, så att det på Guds tillskyndelse bliver en fågel.." (sura 3:49 eller 3:43 ö.a).

"...och när du på min tillskyndelse skapade liksom en fågel av lera och blåste i den så att det på min tillskyndelse blev en fågel..." (sura 5:110).

När jag läste dessa verser tänkte jag i mitt hjärta: Det var Gud som gav Jesus Kristus denna förmåga. Den var inte en egentlig del av hans varelse, även om Kristus var den ende som Gud givit ett av sina attribut till. "Men varför åt Kristus? Varför inte åt Muhammed? Till Muhammed sade Gud:

"...och du kan ej heller förmå de döva att höra kallelsen..." (sura 27:80 eller 27:82 ö.a).

Det borde vara ett betydligt mindre under, att döva får höra, än att skapa en levande varelse. Faktum är att Gud inte gav Muhammed, "den bäste av alla människor", och "profeternas insegel", förmågan att ge hörsel åt de döva. Gud utmanade människor att skapa en fågel. Fåglar är visserligen små, men det handlar inte om storlek utan en princip. Den som kan skapa en liten varelse kan även skapa en stor och sådant kan endast Gud göra.

Slutsats: Det innebär att Jesus är GUD! Läs gärna del 2 som kommer inom kort.

Källa:
Ismaels barn.

1 kommentar:

  1. om du säger att jesus är gud i koranen så är det ju en självmotsägelse till din tro då det i bibeln står att jesus är guds son.

    SvaraRadera